ELEKTRIFIKOVANÁ EFEKTIVITA: OPEL ZAVÁDÍ 48 V HYBRIDNÍ TECHNOLOGII
Vysoce hospodárnou jízdu bez nutnosti měnit řidičské návyky - to slibují nové modely Opelu vybavené 48 V hybridní pohonnou technologií. Jako první se na českém trhu s novým pohonem představuje populární Corsa Hybrid, brzy se tento sofistikovaný pohon objeví i v modelech Mokka, Astra/Astra Sports Tourer, Frontera i Grandland... Nová Corsa Hybrid má kombinovanou (WLTP) spotřebu jen 4,5 l/100 km, emise CO2 činí pouze 101 g/km.
Dokonalá koordinace: Elektrická výpomoc šetří palivo
Efektivní a kompaktní 48 V hybridní technologie nabízí při každodenním používání vozu celou řadu výhod. S její pomocí se podařilo např. u Corsy Hybrid snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o 18 procent v porovnání s výkonově srovnatelným modelem se spalovacím motorem vozidlem, a zároveň zvýšit jízdní, resp. řidičský komfort.
Nová 48 V hybridní technologie kombinuje standardní spalovací motor s „podpůrným“ elektromotorem. V případě právě uváděné Corsy Hybrid jde o zážehový tříválec 1.2 Turbo/100 k, který pracuje v Millerově cyklu a dostal turbodmychadlo s proměnnou geometrií a systém variabilního časování ventilů. Spalovací motor je podporován synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 21 kW/28 k s max. točivým momentem 55 Nm. Kompaktní elektromotor je vestavěný přímo do převodovky.
Nové 48 V hybridy dostávají speciálně pro tento pohon vyvinuté dvouspojkové samočinné šestistupňové převodovky. Řazení je díky tomu zcela hladké a extrémně rychlé.
Při každodenních jízdách pracují zážehový motor a elektromotor podle aktuální jízdní situace společně, nebo samostatně, vždy ale v optimální harmonii tak, aby byly dokonale vyváženy nároky na výkon s trvalým tlakem na co nejnižší spotřebu. Aby katalyzátor a posilovač brzd fungovaly perfektně už od prvního sešlápnutí plynového pedálu, používá se při startování nových hybridních modelů značky Opel vždy hlavní zážehový motor. Elektrický pohon pak podporuje zážehový motor při rozjezdech a akceleraci (např. při předjíždění). Elektromotor přidává svoji porci točivého momentu zejména v nízkých otáčkách spalovacího motoru – to se pozitivně projeví na jízdní dynamice i nízké spotřebě paliva a emisích CO2.
Zásadní je, že elektromotor umožňuje plně elektrickou jízdu nízkými rychlostmi, a to až na vzdálenost cca jednoho kilometru. Při jízdách v hustém městském provozu pracují nové hybridní modely Opel až 50 procent času v plně elektrickém režimu. Pokud je trakční baterie dostatečně nabitá a je vhodná venkovní teplota i teplota katalyzátoru, systém se samočinně přepne do elektrického režimu. Když hybridní Opely zpomalují z vyšších rychlostí a zážehový motor se vypne, elektromotor funguje jako generátor a dobíjí trakční baterii. Tento 48 V Li-Ion akumulátor s celkovou kapacitu 890 Wh (využitelná kapacita 432 Wh) je v Corse Hybrid umístěný pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje prostor po cestující nebo zavazadla.
Řidič hybridního Opelu může volit jeden ze třech jízdních režimů: Eco (pro obzvlášť efektivní provoz), Normal a Sport. V režimu Sport je zážehový motor neustále v chodu, aby byl vždy zajištěn požadovaný výkon.
Palubní displej informuje o stavu a režimu hybridního systému
Řidič hybridního Opelu může na svém informačním displeji průběžně sledovat nejdůležitější provozní parametry pohonného systému (aktuální režim jízdy, stav energie…). Originálním momentem je, že např. digitální rychloměr zobrazuje při jízdě na benzin údaje v bílé barvě, zatímco v momentu, kdy hybrid jede čistě elektricky, změní se barva číslic na modrou. Výkonový displej (na místě obvyklého otáčkoměru) poskytuje údaje o tom, v jakém režimu se pohonný systém právě nachází.