Analýza LCA pro Volvo EX30 potvrzuje, že má model EX30 zatím nejnižší uhlíkovou stopu ze všech vozů Volvo
Nejmenší uhlíková stopa
Volvo EX30 se může pochlubit vůbec nejmenší uhlíkovou stopu ze všech dosavadních vozů Volvo.1 Jedná se o závěr vyplývající z analýzy životního cyklu (LCA) vyhotovené pro Volvo EX30, která je dostupná zde. Zmíněná analýza prokázala, že má model EX30 celkovou uhlíkovou stopu při ujetí 200 000 km 23 tun, což je o 60 procent méně, než je tomu u benzínové varianty modelu XC40.2
Ve zmíněné zprávě o uhlíkové stopě jsou uvedeny klíčové materiály a procesy, které přispívají k emisím vozu. Konkrétně se zpráva zaměřuje výhradně na emise skleníkových plynů (CHG), přičemž pokrývá celý životní cyklus vozu od těžby a rafinace surovin přes užívání vozu až po konec jeho životnosti.
Ze zprávy mimo jiné vyplývá, že při nabíjení Volva EX30 prostřednictvím elektřiny z větrných elektráren dojde ve srovnání s globálním energetickým mixem nebo běžnými evropskými energetickými mixy ke snížení emisí uhlíku přibližně o 42 procent, respektive o 22 procent ve druhém případě.3 Tento závěr podtrhuje potřebu urychlit v celosvětovém měřítku investice do infrastruktury obnovitelné energie pro automobilový průmysl, aby mohla elektrická vozidla naplnit svůj plný klimatický potenciál.
„Přechod na elektrickou mobilitu představuje klíč k omezení probíhající změny klimatu. Nicméně k dalšímu snížení emisí je zapotřebí dosáhnout větší transparentnosti v souvislosti s těmito výzvami,“ říká Jonas Otterheim, vedoucí oddělení pro aktivity na poli klimatu ve společnosti Volvo Cars. „Studiem uhlíkové stopy modelu EX30 a identifikací primárních materiálů a procesů přispívajících k produkci uhlíku se snažíme nabídnout cenné poznatky, které mohou naší společnosti i širšímu průmyslovému odvětví pomoci při rozhodování o krocích k dosažení větší udržitelnosti.“
V současnosti již máme vyhotovené kompletní analýzy uhlíkové stopy (LCA) pro tři naše plně elektrické modely uvedené na trh od roku 2019: Volvo EX40, EC40 a nyní i EX30. Doufáme, že zveřejňováním těchto informací pomáháme zákazníkům učinit při výběru jejich nového elektrického vozu informované rozhodnutí.
Důležitý krok na cestě k dosažení nulových čistých emisí skleníkových plynů
Emise nevznikají jen při řízení vozu. Protože je nutné počítat také s tím, že je třeba vozidla navrhnout, pracovat na jejich vývoji, vyrobit je a dopravit na místa určení, máme k dispozici celou řadu příležitostí, jak snižovat emise skleníkových plynů a pokročit dále ve snaze o naplnění našich ambicí v oblasti udržitelnosti. S modelem Volvo EX30 jsme učinili významný krok směrem k dosažení našeho cíle stát se do roku 2030 výrobcem výlučně plně elektrických vozidel a do roku 2040 dosáhnout čistě nulových emisí skleníkových plynů.
Volvo EX30 se může mimo výše uvedeného pochlubit také zatím nejvyšším podílem recyklovaných materiálů ze všech dosavadních vozů Volvo. Přibližně jedna čtvrtina hliníkových součástek a jedna pětina ocelových dílů je tvořena recyklovaným materiálem. Kromě toho je z recyklovaného materiálu vyrobeno přibližně 17 procent všech plastových součástek od vybavení interiéru až po nárazníky.
Díky iniciativám napříč celým naším dodavatelským řetězcem a výrobou je při produkci vozu Volvo EX30 vybaveného LFP baterií vygenerováno tzv. od kolébky po bránu továrny přibližně 14,8 tuny emisí uhlíku, což dělá něco málo přes 60 procent jeho celkové uhlíkové stopy.4 Výše uvedená hodnota zahrnuje veškeré emise vznikající při výrobě materiálů a automobilu, ale již se nevztahuje na emise vyprodukované během užívání vozu EX30 a na konci jeho životnosti.
Na základě plánované hlubší spolupráce s dodavateli napříč celým hodnotovým řetězcem máme v úmyslu snížit uhlíkovou stopu modelu EX30 ještě více. Naši dodavatelé si například vytyčili pro rok 2025 cíl snížit emise uhlíku při výrobě baterie LFP o 20 procent, zatímco v případě baterie NMC by to bylo dokonce 46 procent. Aby mohli těchto cílů reálně dosáhnout, snaží se naši dodavatelé nahradit dosavadní zdroje elektřiny spotřebované při výrobě bateriových článků obnovitelnými zdroji energie, zvýšit podíl recyklované suroviny ve využívaných materiálech a snížit emise napříč svými dodavatelskými řetězci.
Výroba vozů Volvo EX30 byla zahájena v listopadu loňského roku, přičemž byla na evropském trhu první vozidla dodána svým majitelům koncem loňského roku. Až do současnosti získalo Volvo EX30 několik prestižních ocenění, včetně titulů Malé SUV/crossover roku v rámci udělování cen News UK Motor Awards, Carwow auto roku 2024, Eco Warrior of the Year udělované magazínem TopGear.com pro rok 2023 a Auto roku magazínu The Sun.
1 Nejnižší uhlíková stopa ze všech dosavadních plně elektrických vozů Volvo se vztahuje na globálně dostupné produkty při najetí více než 200 000 kilometrů a využití stejného energetického mixu během provozní fáze vozu.
2 Vztahuje se na variantu Single Motor s baterií LFP (51 kWh) při provozu po dobu 15 let, najetí 200 000 kilometrů a využívání průměrného energetického mixu EU28.